Kapacita kroužku 25/26 je naplněna
stanice v současné podobě
Konečně! Po dlouhé době jsme se vrhli na stavbu stanice Vráž u Berouna, která je na motivy té reálné. Schválně píšu "na motivy", protože přesná kopie to opravdu nebude, ale v rámci možností se budeme snažit stanici ztvárnit co nejvěrněji.
stanice v současné podobě
Začali jsme přípravnými pracemi, jako nákup materiálu, nakreslení rámu stanice a vylaserování u externí firmy, ale také mám už nakreslenou stavebnici budoucí staniční budovy.
stavebnice staniční budovy Vráž u Berouna
stavebice rámu
díly pro 1 segment
Poté jsme se už vrhli na stavbu rámu. Vylaserovaná máme čela a nosníky. Na vrchní nosníky poté přijde 2mm mdf deska, na kterou položíme styrodur a navrch korek. 2mm mdf deska bude také tvořit bočnice modulu. Začali jsme dvěma krajními segmenty (celkem jsou 3). Ve stavebnici jsem měl malou chybku, takže byla třeba malá úprava, ale naštěstí ne nijak zásadní. Nosníky se zasouvají do otvorů připravených v čelech a vše se pouze slepí. My používáme lepidlo od firmy Pattex, na dřevo je ideální. A...to je zatím vše :)
stavba
2 krajní segmenty
30.3 jsme dokončili rám posledního segmentu
poslední složený segment
Vodorovné desky nad sebou jsme spojili a tím zpevnily. Použili jsme styrodur, který byl zrovna k dispozici a je dostatečně pevný.
Konečně máme mdf desky. Nařezali jsme z nich bočnice segmentů a také "podlahu". Vše jsme pouze lepily disperzním lepidlem. Ještě před zaschnutím jsme nařezali a Ostafixem přilepily desky styroduru. Po zaschnutí se nožem dotvarují podle potřeby.
na segmentu je už "podlaha", na stole jsou vidět bočnice
segment s "podlahou" a bočnicema
segment s "podlahou" a bočnicema vzhůru nhama. Je vidět zpevnění styrodurem.
segment s "podlahou" a bočnicema
tento segment už má styrodur
všechny 3 segmenty stanice spojené
Poté jsme pokračovali tvarováním reliéfu krajiny. Na jedné straně bude po celé délce odtoková strouha, na druhé straně, u staniční budovy, pouze v části stanice.
Konečně jsme začali s pokládkou kolejí. Používáme kolejivo Tillig H0 elite s dřevěnými pražci. Tillig má v H0 asi nejlepší výhybky, ale tomu odpovídá i cena. My jsme použili 12° EW3 výhybky s malým poloměrem, takže se nemusíme bát vykolejování vozů.
výhybka EW3
připájené vodiče na výhybce
Nejprve bylo třeba k výhybce připájet všechny vodiče.
Následně jsme do styroduru vyvrtali díry pro vodiče a "vydlabali" místo pro pžestavník. Výhybky jsme lepily přímo na styrodur. Původně jsme chtěli použít i korek pro ztlumení vibrací, ale výškově nám to nevyšlo kvůli tlustší překližce pod styrodurem. K přilepení výhybek jsme použili disperzní lepidlo. Výhybky je třeba zatížit, aby se dobře přilepily.
vyvrtané a vydlabané otvory pro vodiče a přestavníky
je potřeba výhybku zatížit, aby se dobře přilepila
přilepené výhybky
Pod výhybky jsme dali MTB MP1 motorické přestavníky. Původně jsme chtěli použít elektromagnetické espb přestavníky, ale ukázali se jako příliš slabé a rozsah přestavení nebyl dostatečně velký, takže jazyk výhybky nedoléhal k opornici.
ukázka přestavení výhybky s přestavníkem MP1
Začali práce na druhém zhlaví. Opětstejný postup. Výhybku už jsme přilepily, ale přestavník zatím ještě nemá.
Také jste si určitě všimly prasklého styroduru. Prasklinu jsme zabrousily, takže přechod mezi oběma kusy styroduru je ok a nebude to mít žádný vliv.
první výhybka na Berounském zhlaví
plánované přibližné rozložení Loděnického zhlaví stanice
Paralelně se stavbou stanice probíhá skládání návěstidel AŽD 65 od KŽM Brno pro Berounské zhlaví.
stavebnice AŽD 65 od KŽM Brno
kryt světel
nasprejováno šedivou barvou a stínítka natřena černou revellkou
nasprejováno šedivou barvou a stínítka natřena černou revellkou
budou použity smd led diody
autor článku a fotografií: Mamene